جوشکاری بدنه خودرو

جوشکاری بدنه خودرو
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
آچار به دست

در این مطلب می خواهیم درباره جوش بدنه خودرو صحبت کنیم اما قبل از اون لازم هستش که یه اشاره ای به جوشکاری داشته باشیم. جوشکاری یک عمل صنعتی برای وصل کردن دو یا چندین قطعه به یکدیگر هست. این عمل صنعتی نه تنها الان بلکه از سالیان قبل هم مورد استفاده قرار میگرفته؛

 یعنی انسان ها اگر می خواستند دو وسیله فلزی رو بصورت دائمی به هم بچسبونن، اول دو سر اون رو گرم می کردند تا قابل انعطاف باشه و بعد نزدیک نگه می داشتند تا پیوند اتمی شکل بگیره. همین الان اگه به دور و بر خودتون نگاه کنید، وسایلی زیادی رو می بینید که با جوش به هم متصل شدن و به هیچ عنوان جدا نمیشن. مثلا قسمت هایی از بدنه ماشین، ابزار های فنی، چراغ ها، صندلی و خیلی چیز های دیگر. 

دستگاه جوش چطور کار می کند؟

به طور ساده اگر بخواهیم فرآیند جوشکاری را برایتان تشریح کنیم، انتقال گرما از دستگاه به الکترودی که در نازل قرار دارد انجام می شود و تماس الکترود و سطح باعث به وجود آمدن یک پیوند اتمی می شود و با آب شدن الکترود به روی این سطح، باعث شده تا جوش مستحکم تری داشته باشیم. تا اینجا با مفهوم کلی جوشکاری آشنا شدید؛ حالا وقتشه هرکدوم از دستگاه های جوش رو بهتون توضیح بدم. 

مراحل جوشکاری بدنه خودرو 

  1. محل آسیب دیده را به طور دقیق برسی کنید. 
  2. قبل از شروع سطح را به خوبی با محلول مناسب تمیز کرده تا حاوی گرد و غبار نباشد. 
  3. تجهیزات مورد نیاز مانند الکترود را در نازل قرار دهید و دستگاه را با روشن کردن برای فرآیند جوش آماده سازی نمایید. 
  4. بسته به نوع موقعیت، تنظیمات مورد نظر را با دکمه ها اعمال کنید. 
  5. با احتیاط نازل را در دست بگیرید و روی ورق جوشکاری انجام دهید. 
  6. برای جلوگیری از افزایش دمای سطح بدنه، آن را با دستمال مرطوب خیس کنید. 
  7. پس از اتمام کار صبر کنید تا نازل سرد شود سپس متعلقات آن را جمع کنید. 

اجزای دستگاه جوش بدنه خودرو 

بدنه 

اولین چیزی که افراد به آن نگاه می کنند، بدنه دستگاه جوش می باشد و از این رو باید طراحی بصری جالبی داشته باشد. جنس بدنه هم باید از استحکام بالایی برخوردار باشد چون صنعتی است. بسیاری از شرکت ها در قسمت های زیرین چرخ هایی تعبیه کرده اند که قابل جا به جایی باشد. 

کابل اتصال بدنه

کابل اتصال، سیمی است که با گیره به سطح مورد نظر وصل می شود و هدف آن به جریان انداختن انرژی الکتریکی میان سطح و قطعات است. بدون کابل اتصال بدنه نمی توانیم فرآیند جوشکاری را انجام دهیم.  

نازل

نازل در دستگاه های صنعتی نقش کلیدی ای دارد چون در دستان اپراتور قرار می گیرد و به طور مستقیم با سطح ارتباط دارد. بنابر این سازندگان دستگاه های صنعتی همیشه سعی دارند تا در تولید این قسمت، استاندارد های لازم را رعایت کنند. 

سیستم کنترل

سیستم کنترل گر واسط بین اپراتور و دستگاه جوش بدنه خودرو می باشد که شامل ولوم تنظیم زمان و شدت می باشد. در واقع این ناحیه به شخص اپراتور کمک می کند که تنظیمات دستگاه را بر اساس موقعیت های مختلف تغییر دهد. همچنین شامل مانیتور برای مشاهده ی دقیق زمان و یا شدت می باشد. 

جوش ceo 2

جوش ceo 2 روشی است که گاز کربن دی اکسید به عنوان گاز محافظ روی کار قرار می گیرد تا از اکسید شدن جلوگیری کند. این متد نه تنها در صافکاری بلکه در صنعت های دیگر حتی ساختمانی استفاده می شود چون در جوشکاری فلزاتی مثل فولاد بسیار کاربرد دارد. اما تنها عیب جوش ceo 2 این است که اشخاص همیشه باید از لباس مخصوص استفاده کنند چون برای پوست مضر است. بنابر این رعایت نکات ایمنی هنگام کار ضروری است. 

جوش نقطه ای 

جوش نقطه ای یعنی اتصال قطعات خیلی ریز به بدنه خودرو که به دقت بالایی نیاز دارد. این روش با دستگاه نقطه جوش انجام می گردد که اخیرا مورد استقبال خیلی از افراد این حوزه قرار گرفته است. طرز کار با دستگاه جوش نقطه ای به این صورت است که شخص قطعاتی مانند واشر، سیم زیگ زاگ را به ورق ماشین جوش می دهد؛ سپس با کشش خلاف جهت، قری را بیرون می آورد.

 البته مزیتی که دستگاه جوش نقطه زن برای صافکار ها به ارمغان داشته، این است که برای نقاط دوبل خودرو هم کاربرد دارد. در نتیجه بدون این که اشخاص این قسمت ها را برش بزنند می توانند کارشان را پیش ببرند. 

جوش پلاستیک 

طبیعتا همه قسمت های خودرو فلزی نیستند؛ مثلا سپر ماشین که از جنس فایبرگلاس ساخته شده است و پلاستیکی است. به خاطر همین برای جوش دادن چنین قسمت هایی از دستگاه جوش پلاستیک استفاده می کنند. از لحاظ ظاهری، اندازه خیلی کوچک تری نسبت به سایر دستگاه های جوش که معرفی کرده ایم دارند و به راحتی قابل حمل هستند. 

کدام نوع جوش برای خودرو بهتر است؟ 

بنظر من جوش نقطه ای برای صافکاری قسمت های دوجداره بدنه و جوش پلاستیک برای سپر، دو تا از کاربردی ترین گزینه ها می باشند. 

نظرتان را بنویسید