چگونه شقاق و بواسیر را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

چگونه شقاق و بواسیر را از یکدیگر تشخیص دهیم؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
Sara Ahmadi

تجربه مشکلات مربوط به ناحیه مقعد می تواند بسیار سخت و دردناک باشد. شقاق و بواسیر بیماری هایی هستند که هردو به ناحیه مقعدی مربوط می شوند. این دو بیماری می توانند شباهت هایی از جمله درد، سوزش و خونریزی به یکدیگر داشته باشند و همین مسئله می تواند تشخیص آنها را از یکدیگر دشوار بکند.


شقاق چیست؟
شقاق مقعدی یک زخم یا پارگی باز است که در نزدیک به مقعد به وجود می آید. شایع ترین علائم شقاق مقعدی عبارتند از درد شدید در هنگام اجابت مزاج و خونریزی در هنگام مدفوع کردن.


بواسیر چیست ؟
بواسیر یا هموروئید منجر به متورم شدن سیاهرگ های نزدیک به مقعد می شود. در واقع همه ما با بواسیر متولد می شویم اما زمانی این مسئله مشکل ساز میشود که بواسیر متورم و بزرگ می شود. بواسیر نیز می تواند بسیار دردناک باشد و باعث خونریزی مقعد شود. هموروئید به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود.

بواسیر داخلی در درون کانال مقعد وجود دارد و معمولا قابل مشاهده نیست. این نوع از بواسیر به دلیل اینکه در داخل کانال مقعد قرار گرفته است بیشتر منجر به خونریزی می شود تا درد. در مقابل هموروئید خارجی در اطراف مقعد به وجود می آید و قابل مشاهده است . این نوع از بواسیر می تواند بسیار دردناک باشد به خصوص در زمان اجابت مزاج یا نشستن.

تفاوت بواسیر و شقاق

هموروئید و شقاق می توانند علائم و علل مشابه ای داشته باشند و به راحتی می توان آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت. هر دو ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که برای اجابت مزاج فشار زیادی وارد می کنید و هر دو می‌توانند باعث خونریزی و درد مقعد شوند.

در عین حال باید بدانید با اینکه بواسیر بسیار شایع است اما شقاق مقعدی در اغلب موارد همراه با درد مقعد است در حالی که بواسیر می تواند باعث درد مقعد نشود. درد ایجاد شده بر اثر شقاق معمولا به صورت دوره ای اتفاق می افتد اما درد بواسیر معمولا ثابت است. تفاوت دیگر شقاق و بواسیر در اینجاست که هموروئید ممکن است در یک هفته بهبود یابد اما درمان شقاق میتواند تا چندین هفته طول بکشد.

بهترین راه حل برای تشخیص اینکه با بواسیر مواجه هستید یا شقاق این است که بررسی کنید که آیا یک برآمدگی در اطراف مقعد شما وجود دارد یا نه زیرا احتمال به وجود آمدن برآمدگی در بواسیر بیشتر است تا در شقاق و اگر درد زیادی را تجربه می کنید اما در اطراف مقعدتان چیزی مشاهده نمی کنید احتمال اینکه با شقاق یا بواسیر داخلی مواجه باشید بیشتر است.

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ryGp
نظرتان را بنویسید