شایع ترین انواع فتق

شایع ترین انواع فتق
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
Sara Ahmadi

انواع فتق 
فتق انواع متفاوتی دارد که برخی از شایع ترین انواع آن شامل فتق کشاله ران، فتق نافی و فتق هیاتال می باشد که در زیر به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

فتق اینگوینال (فتق کشاله ران)
فتق کشاله ران شایع ترین نوع فتق به شمار می رود. این نوع از فتق در بین مردان رایج تر است. فتق اینگوینال زمانی رخ می دهد که روده از طریق یک نقطه ضعیف یا پارگی به کشاله ران نفوذ می کند. فتق کشاله ران به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. در نوع مستقیم، روده وارد کانال اینگوینال نمی شود و مستقیما از دیواره روده عبور می کند و وارد کشاله ران می شود. در نوع غیر مستقیم که بیشتر رایج است روده ابتدا وارد کانال اینگوینال می شود و سپس به کشاله ران نفوذ می کند.

کانال اینگوینال در مردان، ناحیه ای است که بند بیضه ای را از شکم به کیسه بیضه متصل می کند و در زنان این کانال حاوی یک رباط است که باعث میشود رحم در جای خود نگه داشته شود. برخی از علائم فتق کشاله ران شامل :

برآمدگی در دو طرف ناحیه شرمگاهی
احساس سوزش و درد در برآمدگی
احساس درد در کشاله ران 
احساس درد و توردم در اطراف بیضه ها
احساس ضعف در کشاله ران


فتق نافی
فتق نافی اغلب نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. این فتق زمانی بروز پیدا می کند که قسمتی از روده از سوراخی در دیواره شکم نزدیک به ناف عبور کند. بزرگسالان نیز در نتیجه فشار مکرر بر روی شکم ممکن است به این فتق مبتلا شوند. برخی از علائم فتق نافی شامل احساس سوزش سر دل (معمولا بعد از غذا خوردن)، بوی بد دهان، احساس نفخ و مشکل در بلع می باشد.

احتمال وقوع فتق نافی در زنان بیشتر از مردان است به ویژه در مواردی که اضافه وزن، بارداری و بیماری آسیت در آنها وجود دارد.

فتق هیاتال
از هر 5 نفر 1 نفر به فتق هیاتال مبتلا می شود. این نوع از فتق در بین افراد مسن و باردار شایع تر است. این فتق زمانی به وجود می آید که دهانه دیافراگم باز می شود و معده از طریق این سوراخ به قفسه سینه فشار وارد می کند. در اغلب موارد این نوع از فتق منجر به ریفلاکس معده می شود و محتویات معده به مری نشت می کند و باعث می شود دچار سوزش سر دل شوید. در این نوع از فتق توده ای به وجود نمی آید.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/g1oG
نظرتان را بنویسید