سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
Sara Ahmadi

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان چیست ؟
تنبلی تخمدان یک عدم تعادل هورمونی است که در آن تخمدان ها سطوح بالایی از هورمون آندروژن تولید می کنند. هورمون آندروژن در مردان بسیار است اما در زنان کم یافت می شود. در نتیجه این امر هورمون های تولید مثل نامتعادل می شوند و به همین دلیل این سندرم یکی از شایع ترین علل ناباروری در زنان به شمار می رود. در مواردی سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث ایجاد کیست روی تخمدان ها شود که در سونوگرافی مشخص می شوند. این کیست ها دردناک نیستند و در همه موارد ایجاد نمی شوند.

علائم تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک 
زنان بعد از سن بلوغ می توانند به این سندرم مبتلا شوند اما در اغلب موارد در دهه 20 یا 30 سالگی که قصد بارداری دارند دچار تنبلی تخمدان می شوند. در ادامه به ذکر علائم تنبلی تخمدان در دختران می پردازیم :

قاعدگی نامنظم : پریودهای نامنظم و غیرطبیعی از رایج ترین علائم تنبلی تخمدان است برای مثال ممکن است در سال کمتر از 12 دوره قاعدگی داشته باشید، دوره های طولانی تر از حد معمول داشته باشید یا دچار خونریزی شدید شوید.

رشد غیر طبیعی مو : تولید بیش از اندازه هورمون آندروژن می تواند باعث رشد بیشتر موهای زائد در صورت و بدن شود. حدود 70% از افرادی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند با این مشکل مواجه می شوند.

آکنه : تنبلی تخمدان می تواند باعث ایجاد آکنه به ویژه در کمر، صورت و سینه شود.

چاقی : اغلب افرادی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند دچار اضافه وزن هستند و نمی توانند وزن مناسب را حفظ کنند.

تیره شدن پوست : افراد مبتلا به تنبلی تخمدان می توانند به آکانتوز نیگریکانس مبتلا شوند. این یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوستی به وِیژه در زیر بغل، کشاله ران، گردن و زیر سینه ها می شود.

کیست : در اغلب موارد تخمدان افراد مبتلا به این سندرم بزرگتر از حد معمول است و در سونوگرافی این افراد کیست های متعددی روی تخمدان آنها مشاهده می شود.

اسکین تگ (منگوله پوستی) : یکی دیگر از علائم تنبلی تخمدان ایجاد تگ های پوستی به خصوص در زیر بغل و گردن می باشد.

کم پشتی مو : افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دچار ریزش مو، نازک شدن مو و حتی طاسی با الگوی مردانه شوند.

ناباروری : شایع ترین دلیل ناباروری در زنان سندرم تخمدان پلی کیستیک است. این سندرم باعث عدم تخم گذاری منظم و مکرر می شود و در نتیجه منجر به ناباروری زنان می شود.

علل سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان
در حال حاضر دلیل قطعی ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک مشخص نیست اما عواملی که در ایجاد آن می توانند موثر باشند عبارتند از :

مقاومت به انسولین : انسولین هورمونی است که توسط پانکراس برای کنترل میزان قند خون تولید می شود. مقاومت سلول ها نسبت به انسولین باعث می شود که سطح قند خون افزایش پیدا کند. در نتیجه بدن انسولین بیشتری می سازد تا سطح قند خون را مدیریت کند و کاهش دهد. افزایش سطح انسولین در بدن زنان می تواند منجر به ایجاد هورمون آندروژن شود. افزایش این هورمون در بدن زنان باعث ایجاد اختلال در عملکرد تخمدان ها و جلوگیری از تخمک گذاری طبیعی می شود. مقاومت به انسولین می تواند منجر به افزایش وزن، آکانتوز نیگریکانس و دیابت شود.

التهاب مزمن خفیف : در التهاب مزمن خفیف گلبول های سفید بدن در پاسخ به آسیب ها و عفونت ها موادی را می سازند. در اغلب موارد افرادی که تنبلی تخمدان دارند دچار التهاب مزمن خفیف طولانی مدت می باشند. این التهاب نیز باعث تولید هورمون آندروژن در زنان می شود.

ژنتیک : تحقیقات نشان می دهد که ژن های خاصی ممکن است با تنبلی تخمدان در ارتباط باشند. داشتن سابقه خانوادگی تنبلی تخمدان برای مثال وجود این سندرم در مادر یا خواهر خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

عدم تعادل هورمونی : در اغلب موارد زنانی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند دچار عدم تعادل هورمونی هستند برای مثال بالا بودن سطح هورمون تستوسترون و آندروژن.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8PJL
نظرتان را بنویسید